Η Ευρωπαϊκή Ένωση και η Ινδία ανακοίνωσαν μια εμπορική συμφωνία-ορόσημο, μετά από σχεδόν δύο δεκαετίες “μπρος πίσω” στις διαπραγματεύσεις οι οποίες άρχισαν το 2007 για πρώτη φορά (πάγωσαν το 2013, επανεκκίνησαν το 2022).
Η Πρόεδρος της Ευρωπαϊκής Επιτροπής, Ursula von der Leyen, αποκάλεσε τη συμφωνία “τη μητέρα όλων των συμφωνιών” ενώ ο πρωθυπουργός Narendra Modi τη χαρακτήρισε “ιστορική”.
Η συμφωνία στοχεύει στο ελεύθερο εμπόριο αγαθών μεταξύ των 27 χωρών της Ένωσης και της Ινδίας, που μαζί αντιστοιχούν περίπου στο 25% του παγκόσμιου ΑΕΠ και σε αγορά 2 δισ. ανθρώπων. Μέσω αυτής αναμένεται να μειωθούν σημαντικά (ακόμα και να καταργηθούν) οι δασμοί στις εισαγωγές μεταξύ τους και να διευρυνθεί η πρόσβαση της μίας στην αγορά της άλλης.
Η ΕΕ είναι ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ινδίας (στα αγαθά), με την αξία του εμπορίου τους να ανέρχεται σε $136 δισ. (2024–25).
Η μείωση/κατάργηση δασμών αφορά πολλά ευρωπαϊκά προϊόντα όπως χημικά, μηχανήματα, ηλεκτρικό εξοπλισμό, αεροσκάφη/διαστημικό εξοπλισμό αλλά και τα αυτοκίνητα, των οποίων οι δασμοί (που άγγιζαν το 110%) θα πέσουν στο 10% για συγκεκριμένο αριθμό οχημάτων (έως 250.000). Αξίζει να σημειωθεί ότι ευαίσθητοι αγροτικοί τομείς όπως γαλακτοκομικά και ζάχαρη εξαιρούνται.
Ο Modi ανέφερε ακόμα ότι η συμφωνία θα ευνοήσει ιδιαίτερα αγρότες και μικρές επιχειρήσεις από την Ινδία οι οποίες θα αποκτήσουν ευκολότερη πρόσβαση στην ευρωπαϊκή αγορά. Η ΕΕ είναι ήδη ο μεγαλύτερος εμπορικός εταίρος της Ινδίας (στα αγαθά), με την αξία του εμπορίου τους να ανέρχεται σε $136 δισ. (2024–25), δηλαδή σχεδόν διπλάσια σε σχέση με μια δεκαετία πριν.
Το κλείσιμό της συμφωνίας έρχεται σε μια περίοδο αυξημένων πιέσεων από τις ΗΠΑ, η οποία έχει επιβάλει δασμούς έως 50% στην Ινδία και χρησιμοποιεί την επιβολή δασμών τακτικά ως μοχλό πίεσης στην ΕΕ (π.χ. για τη Γροιλανδία).
Πηγές: ΒBC, Reuters