Xιλιάδες διαδηλωτές συγκετρώθηκαν την Τρίτη και την Τετάρτη στο Κίεβο, ενάντια σε νόμο που υπέγραψε ο Ουκρανός πρόεδρος, Volodymyr Zelenskyy, που δίνει στον -διορισμένο από τον ίδιο- γενικό εισαγγελέα, τον έλεγχό δύο ανεξάρτητων υπηρεσιών κατά της διαφθοράς. [1], [2]
Ο γενικός εισαγγελέας της χώρας μπορεί πλέον να κλείσει υποθέσεις κατά κορυφαίων αξιωματούχων και οι έρευνες μπορούν να μεταφερθούν σε άλλα όργανα.
Ο Zelenskyy είπε ότι το νομοσχέδιο θα “καθαρίσει” τις υπηρεσίες από τη “ρωσική επιρροή”, αφού τους κατηγόρησε ότι απέτυχαν να ασκήσουν διώξεις σε υποθέσεις εναντίον Ουκρανών αξιωματούχων που ζουν στο εξωτερικό και υπέδειξε ότι ήταν ένοχοι για διαρροή πληροφοριών χρήσιμων για τη Μόσχα.
Ρωσία και Ουκρανία είχαν νέο κύκλο συζητήσεων για κατάπαυση πυρός, χωρίς να υπάρξει πρόοδος, συμφώνησαν όμως σε ανταλλαγές κρατουμένων.
Υπό την πίεση των διαδηλώσεων, πάντως, υποσχέθηκε νέο νόμο που θα αποκαταστήσει των ανεξαρτησία των υπηρεσιών, οι οποίες δημιουργήθηκαν μετά τις διαδηλώσεις στους δρόμους το 2014 που οδήγησαν σε μια φιλοδυτική κυβέρνηση.
Μετά τη δημιουργία τους, οι δύο οργανισμοί έγιναν το επίκεντρο των φιλοδοξιών των Ουκρανών να απαλλάξουν τη χώρα τους από τη διαφθορά και να ενταχθούν στην Ευρωπαϊκή Ένωση. Σκοπός τους ήταν εν μέρει να διασφαλίσουν την ξένη βοήθεια και υποστηρίχθηκαν σθεναρά από τις χώρες που παρείχαν οικονομική βοήθεια στην Ουκρανία και από το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο.
Είναι άγνωστο, βέβαια, το πότε το Κοινοβούλιο θα εξετάσει τον νέο νόμο, αφού χθες σταμάτησε τη λειτουργία του για το καλοκαίρι.